Nanny Kuijsters is onderzoeker bij Fontys Economische Hogeschool in Tilburg en doceert bij de opleiding SPECO Sportmarketing en Sportcommunicatie. Vorig jaar deed zij een groot onderzoek naar het clubgevoel van sporters in Nederland. Ieder jaar neemt het aantal sporters in Nederland namelijk toe, maar toch zien sportverenigingen hun ledenaantal dalen. Het ervaren van een clubgevoel blijkt voor mensen een belangrijke reden om lid te blijven van een vereniging.

Waardevolle tijd

Kuijsters bracht aan het licht dat leden hun clubgevoel vormen op basis van wat ze meemaken binnen de club. Daarbij kun je denken aan hoe zij de trainingen en wedstrijden ervaren, hoe ze de sfeer in het clubhuis vinden, of ze het fluiten van wedstrijden en het commissiewerk leuk vinden, of ze de bestuurlijke beslissingen begrijpen of hoe de feestjes en toernooien georganiseerd zijn. Als de leden hier tevreden over zijn, ervaren zij hun tijd op de club als waardevol. En leden die hun tijd bij de club als waardevol bestempelen, zo vond Kuijsters met haar onderzoek, willen zich inzetten voor de vereniging en langer lid blijven.

Vragenlijst over online community

Helaas zijn de sportverenigingen voorlopig gesloten en dus vinden wedstrijden, toernooien en feestjes geen doorgang. Dat zette Kuijsters aan het denken: wat zou dit betekenen voor het clubgevoel van de leden, nu ze elkaar alleen nog maar online kunnen zien en spreken? Om daarachter te komen besloot de onderzoekster om een korte vragenlijst op te stellen. Hierin kunnen de leden van je vereniging vertellen hoe zij online met elkaar in contact blijven!

  • Datum: 03-04-2020

Blijf op de hoogte!

Wil je al het laatste nieuws over bepaalde thema's in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en geef zelf aan hoe vaak je een mailtje wilt ontvangen en over welke thema's deze gaat.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Klik op één van de onderstaande thema’s om meer over dit onderwerp te lezen. Als je op het plusje naast het thema klikt, houden we je op de hoogte van dit onderwerp in jouw nieuwsbrief.

Coronavirus Betrokkenheid met je leden Ledenbehoud Online, social media Communicatie

Lees ook