In veel sporten is het seizoen in het voorjaar wel zo’n beetje ten einde, terwijl juist de zomer zo veel mogelijkheden biedt om sport te promoten en mensen in beweging te krijgen. In de toolkit staan mooie praktijkvoorbeelden van gemeenten en verenigingen die in het verleden in de zomer al zeer succesvolle activiteiten organiseerden. Je kunt daar natuurlijk direct inspiratie uit halen, maar als je er zelf een ware sportzomer van wil maken, is het ook van belang grondig en goed voorbereid te werk te gaan.

Goede voorbereiding

Begin bijvoorbeeld met het aanstellen van een speciale sportzomercommissie, die de verantwoordelijkheid neemt om zomerse activiteiten te organiseren. En door samenwerking tussen clubs, gemeenten en andere sportorganisaties kun je de beste resultaten boeken. Volgens het principe van de open club kan de sportvereniging een rol spelen bij activiteiten die niet alleen goed zijn voor promotie van de sport en de club, maar bijvoorbeeld ook een hele stad de nodige exposure geeft. En met deze vorm van samenwerking is het ook heel goed mogelijk om maatschappelijk waardevolle activiteiten te ontplooien zoals een sport voor mensen met een kleine beurs of voor mensen in achterstandswijken.

Gebruik de grote evenementen

De toolkit geeft ook heldere tips om aan te sluiten bij de grote sportevenementen van deze zomer zoals de Tour de France, het EK vrouwenvoetbal, het WK zwemmen en het WK atletiek. Hoe mooi is het om op de club je eigen toernooi of activiteit te organiseren en na afloop samen de absolute top op tv in actie te zien? En vergeet natuurlijk niet dat er in september voor alle sportclubs grote kansen liggen tijdens de Nationale Sportweek en de in dezelfde periode georganiseerde Albert Heijn Sportactie.

Sport voor volwassen!

Een nieuw, maar zeker niet onbelangrijk element in de toolkit van dit jaar, is aandacht voor sport voor volwassenen. Immers, maar liefst 77,3 procent van de Nederlandse bevolking is 20-plus en in 2040 is maar liefst 43 procent van de Nederlanders boven de 50 jaar. Bovendien heeft de groep jong-volwassenen (24-44 jaar) veel potentie voor sportaanbieders. Maar liefst 44 procent van deze groep sport momenteel niet, maar zou dat wel graag willen.

Kortom; voldoende aanbod voor volwassenen loont! Een sociale, gezellige sfeer op de club, het is typisch iets wat sportende volwassenen hoog op de prioriteitenlijst hebben. En ook fitheid en gezondheid en beperking van blessures spelen een belangrijke rol. Gebruik de toolkit en lees wat jouw club kan doen om zo veel mogelijk volwassenen aan het sporten te krijgen.

  • Datum: 26-07-2017

Blijf op de hoogte!

Wil je al het laatste nieuws over bepaalde thema's in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en geef zelf aan hoe vaak je een mailtje wilt ontvangen en over welke thema's deze gaat.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Klik op één van de onderstaande thema’s om meer over dit onderwerp te lezen. Als je op het plusje naast het thema klikt, houden we je op de hoogte van dit onderwerp in jouw nieuwsbrief.

Ledenwerving & –behoud Ledenwerving AH Sportactie Nationale Sportweek Tips en advies

Lees ook