“Gastvrijheid? We zijn heel gastvrij! Iedereen is bij ons welkom. We zijn echt een open club.” Maar hoe ervaren bezoekers dat? Binnen het project Welkom op de Club is een scan te vinden, die je als clubbestuurder helpt dat te beoordelen. De filosofie van Welkom op de Club is dat een gastvrije sportclub een basis legt voor tevreden, terugkerende sporters. Het zijn juist de details en simpele handelingen die bijdragen aan het overtreffen van verwachtingen. En die leden, vrijwilligers, trainers en andere sporters tot ambassadeurs maken. Door aandacht te geven bind je leden, vrijwilligers en sponsoren. 

Gastvrijheid concreet

Door (nieuwe) leden een warm welkom te bieden en oprechte aandacht te geven leg je al een sterke basis in gastvrijheid. Fijn, zo’n containerbegrip dat vooral een gevoel aangeeft, maar hoe maak je dit concreet? Gastvrijheid begint met het herkennen van de route van de sporter. Zo’n route bestaat uit alles wat je ziet en wat je meemaakt. Die momenten zorgen ervoor dat een verwachting gerealiseerd wordt, of misschien raakt een sporter teleurgesteld. Maar bovenal bieden die momenten kansen om verwachtingen te overtreffen. En die kansen zijn er legio. Een voorbeeld: een oplettende vrijwilliger achter de bar biedt een potentieel lid een kopje koffie aan. Bekijk eens de route van jouw vereniging (die je dagelijks aflegt) met andere ogen. Als bestuurder, trainer, vrijwilliger of ouder ben je al jaren actief op de club. Je weet dus precies waar je moet zijn, wie je moet aanspreken of wie er in het bestuur zitten. Alleen, weet je dit ook allemaal als je voor het eerst op de club komt? Dat is het vertrekpunt van gastvrijheid.

Een voorbeeld: ‘nee’ wordt ‘ja en’

Gastvrijheid zit in hele kleine dingen. Vanuit Welkom op de Club een mooi voorbeeld: na een aantal sessies voor Badminton Nederland kwam er een enthousiaste mail terug van de voorzitter van één van de clubs. Wat was het geval? Iemand wilde zich aanmelden voor de beginnerscursus, maar die was reeds gestart. De club reageerde in eerste instantie dat deelname nu niet meer mogelijk was, maar pas in januari. Denk je dat die persoon zó graag wil spelen dat zij maanden later nog terugkomt bij de club? Grote kans van niet.

De voorzitter zag de mailing voorbij komen en besloot gelijk contact te zoeken met de trainer om een oplossing aan te bieden. Daarna mailde ze het potentiële lid met een verrassend simpele oplossing: train vanaf nu gewoon lekker mee. En weet je wat, onze trainer geeft je nog een paar extra trainingen om je snel op niveau te krijgen. De reactie van het potentiële lid was gelijk positief! Wat was de kracht van dat mailtje? Waar aanvankelijk een probleem in werd gezien, werd nu aangevlogen als een kans om iemand een goed gevoel te geven en - wie weet - uiteindelijk te binden aan de club. Er werd naar een passende oplossing gezocht gericht op de persoon.

Dit soort kleine dingen maken tegenwoordig het verschil op sportclubs. Niet gelijk een ‘nee’ verkopen, afwijzen of doorsturen. Juist de kans pakken om een sporter op weg te helpen. En als je denkt: dit doen we al! Heel goed. En doet het grote gedeelte op de club dit ook of doe jij het alleen? Als de rest van de club namelijk niet dit soort kansen benut, dan heb je een behoorlijke uitdaging om leden binnen te houden. Welkom op de Club kan je op weg helpen het gastvrijheidsvirus verder te verspreiden. Er zijn inspiratiesessies en trainingen mogelijk, en uiteraard de Gastvrijheidsscan.

Inspirerende verhalen voor wat je voor een gastvrije sfeer op de club kunt doen, vind je onder andere hier en meer tips vind je hier.


Blijf op de hoogte!

Wil je al het laatste nieuws over bepaalde thema's in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en geef zelf aan hoe vaak je een mailtje wilt ontvangen en over welke thema's deze gaat.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Klik op één van de onderstaande thema’s om meer over dit onderwerp te lezen. Als je op het plusje naast het thema klikt, houden we je op de hoogte van dit onderwerp in jouw nieuwsbrief.

Gastvrijheid