Asha Gommers is communicatieadviseur en JOGG-regisseur in de gemeente Dongen en heeft ook de voorafgaande twee jaar al meegewerkt aan een vrijwel gelijke insteek van de lokale activiteiten. Gommers: “De Nationale Sportweek en de AH Sportactie zijn voor ons de momenten om onze sportclubs te helpen door heel Dongen te laten weten dat de clubs hun deuren openzetten voor kennismakingsactiviteiten en trainingen. Dit jaar hebben we dertien deelnemende sportclubs, die activiteiten hebben aangemeld. Dat is misschien wel iets minder dan vorig jaar, maar de keuze is nog steeds voldoende groot, denken we.”

Beter beeld

De oproep om deel te nemen aan de Nationale Sportweek en de AH Sportactie heeft men in Dongen al in mei gedaan. Gommers: “Sportclubs moeten de tijd hebben om na te denken over wat ze aan willen bieden, aan wie en wanneer. Dat willen we niet op een heel korte termijn aan hen vragen.” Men ziet in de gemeente Dongen ook voordelen aan het verbinden met de AH Sportactie. Gommers: “Door de activiteiten niet alleen in de Nationale Sportweek te plannen, maar tot begin december, kunnen mensen ook meerdere keren aan een training deelnemen. Dat geeft iemand toch net weer even een beter beeld of de sport ook echt bij hem of haar past.”

Bewegen en gezondheid

Dongen is een gemeente met ruim 25.000 inwoners. De activiteiten die zij organiseert in het kader van de Nationale Sportweek en AH Sportactie zijn best groot. Gommers: “We organiseren een Sportgala in de Nationale Sportweek en we hebben onze lokale ambassadeur, meerkampster Nadine Broersen, bereid gevonden een clinic op een middelbare school te verzorgen.” Daarnaast is Dongen ook al sinds enkele jaren JOGG-gemeente, dus ook in dat verband worden activiteiten ingepast.

Albert Heijn winkel

Nu ook de AH Sportactie aan de Nationale Sportweek gekoppeld wordt, heeft men in Dongen uiteraard ook contact gezocht met de Albert Heijn winkel in de gemeente. Gommers: “Wij hebben samen gekeken naar de invulling van onze samenwerking. De mogelijkheden voor demo’s zijn beperkt, maar de Albert Heijn winkel is verder erg enthousiast om van de actie een succes te maken. Er zijn diverse mogelijkheden voor clubs op het gebied van aankleding van de winkel en het uitdelen van flyers en dergelijke. En in het kader van JOGG promoten wij met een kraampje in de winkel dat water de beste dorstlesser is voor, tijdens en na het sporten.”

Zoals Dongen de mogelijkheden van de Nationale Sportweek en de AH Sportactie benut, is een mooi voorbeeld van een vertaalslag van een landelijke actie naar de lokale situatie!

  • Datum: 03-08-2017

Blijf op de hoogte!

Wil je al het laatste nieuws over bepaalde thema's in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en geef zelf aan hoe vaak je een mailtje wilt ontvangen en over welke thema's deze gaat.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Klik op één van de onderstaande thema’s om meer over dit onderwerp te lezen. Als je op het plusje naast het thema klikt, houden we je op de hoogte van dit onderwerp in jouw nieuwsbrief.

Ledenwerving & –behoud Ledenwerving AH Sportactie Nationale Sportweek

Goede voorbeelden in de buurt


Lees ook