VMHC Cartouche is een grote hockeyclub met bijna  2000 leden, die bekend staat als een familieclub waar ook op hoog niveau topsport wordt bedreven. Vermeeren: “Met deze hal kunnen we zaalhockey voor alle teams op ons eigen terrein realiseren. De prachtige blaashal met twee zaalhockeyvelden staat op veld 3 en wordt in het voorjaar weer afgebroken en opgeborgen tot het volgende winterseizoen. Door de komst van de hal wordt ook het clubhuis in de wintermaanden een gezellig onderkomen.”

Goede voorbereiding

Ook al was de voorbereidingsperiode voor de actie kort, Vermeeren benadrukt dat het wel de belangrijkste fase is. “Want op het moment dat de actie start, moet je ook binnen twee tot drie weken iedereen enthousiast hebben voor het initiatief. Dus de marketing moet kloppen, de website moet klaar zijn en al je informatiemateriaal moet er liggen. En heel belangrijk is vertrouwen! Je vraagt immers behoorlijke bedragen geld aan de mensen, die moeten het gevoel hebben dat alles wel betrouwbaar is. Wij hadden daarvoor twee partners: de Rabobank, die meekeek naar de opzet van de actie en Buren advocaten, notarissen en belastingadviseurs, die ons ondersteund hebben bij het opstellen van de contracten en dergelijke.”

De Businessclub Cartouche was, samen met het bestuur van Cartouche, initiatiefnemer. Contractant was de Stichting Duijvesteijn, de stichting, waar het beheer van de velden en dergelijke van Cartouche in is ondergebracht.

Timing

Volgende belangrijke aandachtspunt is de timing. In het voorjaar 2016 staken enkele mensen de koppen bij elkaar, de actie moest  in mei 2016 van start gaan. Vermeeren: “We wisten, als we die hal de komende winter willen neerzetten, dan moeten we die eind augustus bestellen. De actie moet lopen op een moment dat er veel te doen is op de club. Dus daarvoor kozen we het einde van het seizoen. Dan zijn er veel spannende laatste wedstrijden, zijn er veel mensen op de club en gaat het nieuws als een lopend vuur door de hele club.” De duur van de actie was gepland op drie weken, maar na tien dagen was het streefbedrag al gehaald. Vermeeren: “Dat was inderdaad sneller dan we gedacht hadden. We waren er wel van uitgegaan dat we het bedrag zouden halen, maar dat het zo’n succes zou worden, heeft ons ook positief verrast.”

Obligaties

De crowdfundingactie van Cartouche werkte met obligatieleningen. Vermeeren: “Dat wekt vertrouwen, is ook goed te verkopen. Op je spaargeld krijg je geen rente, bij ons krijg je 4% en dan ben je ook nog een beetje mede-eigenaar van de clubhal.” Dat versterkt ook nog eens de band met de leden.

De afgelopen winter heeft men al veel plezier gehad van de hal. Over enkele maanden wordt de hal – die meer dan 10 jaar mee kan – al weer opgebouwd voor een nieuw zaalhockeyseizoen op eigen terrein.

Meer informatie over crowdfunding vind je hier. En wil je met je club een bijscholing over het onderwerp bijwonen? Die wordt aangeboden door de Academie voor Sportkader!

  • Datum: 30-07-2017

Blijf op de hoogte!

Wil je al het laatste nieuws over bepaalde thema's in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en geef zelf aan hoe vaak je een mailtje wilt ontvangen en over welke thema's deze gaat.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Klik op één van de onderstaande thema’s om meer over dit onderwerp te lezen. Als je op het plusje naast het thema klikt, houden we je op de hoogte van dit onderwerp in jouw nieuwsbrief.

Bestuur & organisatie Financiën Crowdfunding Tips en advies Vrijwilligers & personeel Opleidingen en bijscholingen

Goede voorbeelden in de buurt


Lees ook