Dat wil niet zeggen dat een filmpje maken voor jongeren de sleutel tot succes is. NOC*NSF is ervan overtuigd dat je als bond of sportclub niet over, maar met de jongeren moet praten over de juiste communicatievorm. Jongeren maken massaal gebruik van sociale media en in de groep 13 tot 24-jarigen kijken jongeren gemiddeld elf uur per week video’s online. Het is deze gedachtegang die bij NOC*NSF leidde tot de zesdelige webserie SportSwap, waarmee per aflevering twee sporten nader onder de aandacht worden gebracht.

Promotie én betrokkenheid

Zo wordt de sport gepromoot, maar wordt net zo goed de participatie en betrokkenheid van jongeren met de sport aangejaagd. Zij zijn immers als geen ander in staat online content, waaronder vlogs, in te zetten om hun eigen club, bond of gemeente in de schijnwerpers te zetten. Leuk om te doen en te maken en prima reclame!

Bij Vereniging Sport Utrecht ondervonden ze tijdens de Albert Heijn Sportweken zelf hoe groot de aantrekkingskracht van vlogs en het maken ervan heeft op jongeren bij de clubs. Tijdens de weken, waarin klanten van Albert Heijn met een volle spaarkaart een proefles konden volgen bij een van ongeveer honderd Utrechtse sportclubs, maakten verenigingsadviseurs Judith de Keijzer en Nynke Terpstra wekelijks een vlog waarin zij zelf een sport uitprobeerden. Ze werden aanvankelijk niet gehinderd door enige vlog-kennis, maar leerden snel.

 

Telefoon en selfiestick

“Het enige wat wij hebben gedaan, is wat basale kennis inwinnen over licht en geluid en meer van dat soort dingen, zodat je uiteindelijk een degelijk filmpje maakt”, legt Judith uit. “Maar verder wisten we niks. We hadden natuurlijk al een mobiele telefoon en hebben voor vijf euro een selfiestick gekocht en we konden aan de slag. We vonden het voornamelijk leuk om tijdens deze weken een aantal verhalen vanuit de clubs te vertellen en vloggen wordt nu eenmaal steeds populairder. En voor de clubs is het interessant. Wij maken een leuk filmpje en dat kunnen zij zelf weer verder verspreiden.”

De aantrekkingskracht van juist deze vorm van media-aandacht, bleek direct bij de clubs. Jongeren waren enthousiast en geïnteresseerd. Judith: “Wij vragen altijd netjes of wij mogen filmen, maar voor jongeren is het nooit een probleem. Integendeel. Vooral ook omdat vloggen voor hen een heel bekend fenomeen is. Bovendien moet het voor jongeren tegenwoordig allemaal snel en kort, het moet passen in de tijd die zij hebben. Dan spreekt dit aan.”

Gewoon doen

Vooraf hadden de twee verenigingsadviseurs wel een klein script gemaakt. “We hadden bedacht dat we de clubs die wij gingen bezoeken zouden testen op bepaalde onderdelen zoals gastvrijheid, begeleiding, de accommodatie, dat soort dingen. Verder hadden we voor elke vlog een standaard opening en slot bedacht. Dat was de voorbereiding en daarna gingen we aan de slag. Al doende leerden wij. En dat geldt ook voor clubs die dit willen doen. Als je het gewoon gaat doen, wordt het snel makkelijker en meer eigen.”

Na het filmen moet er ook gemonteerd worden. Ook dat vergt enig uitzoekwerk, maar veel wijst zich vanzelf. “Wij gebruikten Windows Movie Maker en dat werkte heel makkelijk. Als je er een beetje van houdt om zelf dingen uit te zoeken, leer je snel. Een voordeel was ook dat wij contact hadden  met iemand die heel breed georiënteerd was op muziekgebied en vrij snel een leuk nummer voor ons aan het filmpje kon toevoegen. Dat maakt de film absoluut leuker. Het is sowieso aan te raden om anderen naar hun mening en ideeën te vragen. De meeste mensen hebben wel een waardevolle tip. En voor dit soort projecten geldt zeker: je kunt het zo ingewikkeld maken als je zelf wil, maar ga vooral met veel enthousiasme aan het werk en houd het simpel en behapbaar.”

Video, maar zeker ook sociale media in het algemeen bieden veel mogelijkheden om de club op een positieve manier in de schijnwerpers te zetten en de sport te promoten. Op Sport.nl/Voorclubs staan verschillende nuttige toolkits om van jou clubpromotie een succes te maken, waaronder een toolkit sociale media. Ga zelf aan de slag!

  • Datum: 17-11-2016

Blijf op de hoogte!

Wil je al het laatste nieuws over bepaalde thema's in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en geef zelf aan hoe vaak je een mailtje wilt ontvangen en over welke thema's deze gaat.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Klik op één van de onderstaande thema’s om meer over dit onderwerp te lezen. Als je op het plusje naast het thema klikt, houden we je op de hoogte van dit onderwerp in jouw nieuwsbrief.

Ledenwerving & –behoud Ledenwerving Jongvolwassenen Jeugd Communicatie Online, social media Communicatiemiddelen en -kanalen Tools en hulpmiddelen

Goede voorbeelden in de buurt


Lees ook